AdBlue on loppu – mitä tapahtuu ja mitä pitää tehdä?

AdBlue on loppu? Lue, mitä tapahtuu kun urealiuos loppuu dieselautossa, miten ongelma korjataan ja miten vältät ajokieltoja.

Modernit dieselautot käyttävät AdBlue-urealiuosta typen oksidien päästöjen vähentämiseen. Järjestelmä tunnetaan nimellä SCR (Selective Catalytic Reduction), ja se on välttämätön osa päästöjen hallintaa. Mutta mitä tapahtuu, kun AdBlue on loppu? Entä miten tilanne korjataan?

Mitä AdBlue tekee?

AdBlue on vesipohjainen urealiuos, jota ruiskutetaan pakokaasujärjestelmään. Se reagoi pakokaasujen typen oksidien (NOx) kanssa ja muuttaa ne vaarattomaksi typeksi ja vesihöyryksi.

AdBlue ei ole polttoainetta eikä vaikuta moottorin tehoon suoraan – mutta sen puuttuminen estää monen auton käynnistymisen.

Mitä tapahtuu, kun AdBlue loppuu?

Voiko autolla ajaa, jos AdBlue on loppu?

Kyllä – mutta vain varoitusmatkan ajan. Kun AdBlue todella loppuu, auton moottoria ei voi käynnistää uudelleen ennen kuin säiliö täytetään. Tämä on EU-lainsäädännön vaatimus päästörajojen noudattamiseksi.

Älä koskaan yritä kiertää AdBlue-järjestelmää. Sen manipulointi on laitonta ja voi johtaa katsastus- ja vakuutusongelmiin sekä moottorin vaurioihin.

Miten AdBlue lisätään?

Missä AdBluea saa?

AdBluea voi ostaa:

Voiko AdBlue jäätyä?

Kyllä, se jäätyy noin -11 °C lämpötilassa. Autoissa on kuitenkin lämmitysjärjestelmä, joka sulattaa sen ajon aikana. Älä säilytä kanistereita kovassa pakkasessa ulkona.

Yhteenveto – kun AdBlue on loppu:

“AdBlue ei vie sinua eteenpäin – mutta ilman sitä et pääse matkaan.”

Ongelman esiintyminen viimeisen vuorokauden aikana

Kävijäkaavio

Vilkaise myös nämä AdBlue-ongelmat

Muita “on loppu” -ongelmia