Miksi pankkisovellus ei toimi?
Kun pankkisovellus ei toimi, syynä voi olla verkkoyhteys, laitteen asetukset, ohjelmistopäivitykset tai pankin oma järjestelmävika. Tässä yleisimmät syyt ja keinot ongelman ratkaisuun.
1. Tarkista, onko pankilla häiriöitä
Useimmat pankit ilmoittavat teknisistä ongelmista omilla verkkosivuillaan tai sosiaalisen median kanavissa. Myös DownDetector-palvelu voi kertoa, jos muillakin käyttäjillä on ongelmia saman pankin sovelluksen kanssa.
2. Varmista internet-yhteys
Pankkisovellus vaatii toimiakseen vakaata verkkoyhteyttä. Kokeile avata jokin muu verkkosivu tai sovellus. Jos mikään ei toimi, vika on luultavasti nettiyhteydessä. Kokeile myös vaihtaa Wi-Fi:stä mobiiliverkkoon tai toisin päin.
3. Päivitä sovellus
Vanhentunut versio pankkisovelluksesta voi estää kirjautumisen tai käytön. Tarkista sovelluskaupasta (Google Play / App Store), onko saatavilla päivityksiä. Päivitä sovellus tarvittaessa.
4. Käynnistä laite uudelleen
Yksinkertainen uudelleenkäynnistys voi korjata monia sovellusten kaatumisia tai jäätymisiä aiheuttavia ongelmia. Sulje sovellus kokonaan tai käynnistä puhelin/tabletti uudelleen.
5. Tarkista laitteen kellonaika ja aikavyöhyke
Väärä aika tai aikavyöhyke voi aiheuttaa yhteysongelmia erityisesti turvallisuussertifikaattien vuoksi. Aseta aika automaattiseksi puhelimesi asetuksista.
6. Salli oikeudet ja varmista taustayhteydet
Varmista, että pankkisovelluksella on lupa käyttää internetiä. Joissain puhelimissa voit hallita sovelluksen datayhteyksiä erikseen. Tarkista myös, ettei virustorjunta tai palomuuri estä yhteyttä.
7. Poista sovellus ja asenna uudelleen
Jos sovellus ei vieläkään toimi, voit poistaa sen ja asentaa uudelleen. Tällöin vanhat välimuistitiedot poistuvat ja asennus voi onnistua puhtaasti.
8. Tarkista tunnistautuminen ja pankkitunnukset
Joidenkin pankkien sovellukset vaativat erillisen tunnistautumissovelluksen tai -laitteen. Varmista, että käytössäsi on oikeat välineet ja tunnukset, ja ettei tunnuksesi ole estetty toistuvien virheellisten kirjautumisyritysten takia.
Yhteenveto
Jos pankkisovellus ei toimi, aloita tarkistamalla verkkoyhteys ja mahdolliset pankin häiriöt. Päivitä sovellus, varmista laitteen aika-asetukset ja kokeile sovelluksen uudelleenasennusta. Jos mikään ei auta, ota yhteys pankkisi asiakaspalveluun – joskus kyse voi olla tilikohtaisesta rajoituksesta tai muusta yksilöllisestä ongelmasta.