WiFi ei toimi – mistä vika johtuu?
Kun WiFi ei toimi, syynä voi olla reititin, laite, verkkoyhteys tai jopa operaattorin katkos. Tässä yleisimmät ongelmat ja niiden ratkaisut selkeästi ja nopeasti.
1. Tarkista toimiiko WiFi muilla laitteilla
Kokeile yhdistää verkkoon esimerkiksi toisella puhelimella tai tietokoneella. Jos muillakaan laitteilla ei ole yhteyttä, vika on todennäköisesti reitittimessä tai internet-yhteydessä.
2. Käynnistä reititin uudelleen
Irrota reitittimen virtajohto noin 10 sekunniksi ja kytke se sitten takaisin. Odota pari minuuttia ja kokeile uudelleen. Tämä korjaa useimmat hetkelliset häiriöt.
3. Varmista, että WiFi on päällä
Monissa kannettavissa tietokoneissa ja puhelimissa on erillinen WiFi-kytkin tai asetukset, joista langaton yhteys voidaan kytkeä päälle tai pois. Varmista, ettei yhteyttä ole vahingossa katkaistu.
4. Unohda verkko ja yhdistä uudelleen
Jos laitteesi löytää verkon mutta ei yhdistä siihen, valitse verkkoasetuksista “Unohda tämä verkko” ja muodosta yhteys uudelleen syöttämällä salasana. Väärä tai vanhentunut salasana estää yhteyden.
5. Tarkista reitittimen merkkivalot
Useimmissa reitittimissä on valot, jotka kertovat yhteyden tilasta. Jos “Internet” tai “WAN” -valo vilkkuu punaisena tai ei pala ollenkaan, internet-yhteys ei toimi. Tarkista modeemin ja reitittimen kaapelointi.
6. Kokeile Ethernet-kaapelia
Kytke tietokone suoraan reitittimeen Ethernet-kaapelilla. Jos yhteys toimii kaapelin kautta, vika on WiFi-yhteydessä, ei itse internet-yhteydessä.
7. Tarkista kanavat ja häiriöt
Läheinen WiFi-verkko voi aiheuttaa häiriöitä, erityisesti 2,4 GHz -taajuudella. Reitittimen asetuksista voi vaihtaa langattoman verkon kanavaa. Jos sinulla on mahdollisuus, kokeile 5 GHz -verkkoa.
8. Päivitä laitteet
Vanhentunut reitittimen firmware tai käyttöjärjestelmä voi aiheuttaa yhteysongelmia. Tarkista sekä reitittimen hallintasivulta että laitteen järjestelmäasetuksista mahdolliset päivitykset.
9. Ota yhteys operaattoriin
Jos mikään edellä mainituista ei auta, operaattorillasi saattaa olla häiriö palvelussa. Useimmat operaattorit tarjoavat häiriökartat ja asiakaspalvelun ongelmatilanteisiin.
Yhteenveto
WiFi-ongelmat voivat johtua monista eri asioista, mutta useimmiten ne ratkeavat reitittimen uudelleenkäynnistyksellä, verkon unohtamisella tai laitteiden asetusten tarkistuksella. Jos ongelma jatkuu, ota yhteys operaattoriin tai laitteen valmistajan tukeen.