Puhelinmyyjä ei tottele – mitä voit tehdä, kun 'ei kiinnosta' ei riitä?

Puhelin soi ja myyjä puhuu, vaikka sanoit jo ei. Tässä vinkit, miten tilanteen voi hoitaa suoraan, mutta asiallisesti.

Puhelinmyynti ei ole kadonnut mihinkään, vaikka robottipuhelut, numeronsuodatus ja suoramarkkinointikiellot ovat lisääntyneet. Moni on kohdannut tilanteen, jossa myyjä ei ota kuuleviin korviinsa kohteliasta 'ei kiitos' -vastausta. Puhelu jatkuu, ehdotuksia satelee ja sinä mietit, miten tästä pääsee eroon ilman, että tarvitsee huutaa tai paiskoa luuria. Tässä apua tilanteeseen.

Selkeä ja lyhyt vastaus on paras ase

Useimmiten myyjä toimii käsikirjoituksen mukaan. Jos vastauksesi ei ole selkeä, keskustelua jatketaan automaattisesti. Siksi paras tapa on sanoa rauhallisesti mutta jämäkästi:

"Ei kiinnosta. Kiitos soitosta ja hyvää päivänjatkoa."

Sen jälkeen voit sulkea puhelimen – kohteliaasti mutta päättäväisesti.

Entä jos myyjä jatkaa silti?

Joskus myyjä ei tottele edes suoraa kieltä. Tällöin voit käyttää toista järeämpää mutta edelleen asiallista lausetta:

"Minulla on suoramarkkinointikielto. Poistakaa numeroni järjestelmästänne."

Tämä lause ei ole vain retorinen – rekisteröidyt toimijat ovat velvoitettuja noudattamaan sitä. Voit myös lisätä, että tallennat puhelun sisällön.

Voiko numeroa estää?

Kyllä. Useimmat puhelimet mahdollistavat numeron estämisen suoraan puhelulistasta. iPhonessa voit valita "Estä tämä soittaja", Androidilla yleensä "Lisää estolistaan".

Estetty numero ei enää tavoita sinua – mutta valitettavasti myyjillä voi olla useita numeroita käytössään.

Mitä jos kyseessä on automaattinen puhelu?

Robottisoitot ovat yleistyneet, ja niissä ei aina ole elävää ihmistä toisessa päässä. Tällöin voit vain katkaista puhelun heti. Jos puhelin tarjoaa mahdollisuuden valita "1 jos kiinnostaa" ja "2 jos ei", voit kokeilla – mutta toisinaan tämä vain vahvistaa, että numero on toimiva.

Voinko ilmoittaa jostain häiritsevästä puhelusta?

Kyllä voit. Suomessa kuluttajaviranomaiset ja tietosuojavaltuutetun toimisto ottavat vastaan ilmoituksia häiritsevästä markkinoinnista. Ilmoita ainakin seuraavat tiedot:

Ilmoituksilla on vaikutusta – varsinkin jos niitä tulee useita samasta tahosta.

Yhteenveto

Puhelinmyyjän tottelemattomuus ei ole sinun vikasi. Usein kyse on automatisoidusta kaavasta, jota myyjä seuraa. Lyhyt, selkeä kieltäytyminen ja puhelun päättäminen ovat tehokkaimmat keinot. Jos rajasi ylitetään, sinulla on oikeus tehdä ilmoitus ja estää numero.

Käytännön vinkki

Kirjoita valmiiksi itsellesi ylös oma vakiovastaus, kuten: "En ole kiinnostunut. Kiitos soitosta ja hei hei." Kun sen toistaa aina samanlaisena, tilanteet muuttuvat helpommiksi.

Ongelman esiintyminen viimeisen vuorokauden aikana

Kävijäkaavio

Vilkaise myös nämä puhelinmyyjä-ongelmat

Muita “ei tottele” -ongelmia